آموزش فروش خدمات سالن زیبایی

برای فروش هرچه بیشتر سالن زیبایی

فروش هر چه بیشتر را با مطالعه این مطلب ارزشمند از دست ندهید

قصد داریم در این مطلب به آموزش فروش خدمات سالن های آرایشی و سالن های زیبایی بپردازیم

اینکه چگونه یک سالن زیبایی با گذر زمانی اندک می تواند با کمترین هزینه به جذب مشتریان بیشتر برای خدمات خود بپردازد ، پس لطفا این مطلب را تا انتها و با دقت نظر بیشتر مطالعه کنید تا چکیده ای از کتاب ها و سمینار های بازاریابی و فروش را به راحتی در اختیار داشته باشید.

تعریف فروش خدمات

شما قبل از هرچیز باید تعریف فروش و فروشنده ، خدمت یا کالا را بدانید . همچنین باید از این تعاریف استفاده های کاربردی داشته باشید .
فروش به اعطای کالا یا خدمتی گفته می شود که در فضایی به نام بازار و به ازای دریافت وجه یا کالا ، خدمتی  با ارزش دیگر صورت می پذیرد.
بازار به محلی فیزیکی یا مجازی گفته می شود که در یک طرف آن فروشنده و در طرف دیگر خریدار قرار دارد .
فروشنده به شخصی گفته می شود که با معرفی محصول یا خدمت ، ویژگی ها و معایب به خریدار، او را از وجود کالا یا خدمت مطلع می سازد و وظیفه نهایی کردن فروش را بر عهده دارد.

فرق کالا یا خدمت چیست ؟

کالا به محصولی فیزیکی گفته می شود که دارای ارزشی نسبی است . کالا ها از نظر شکل ظاهر ی ، رنگ و وزن دارای تفاوت بایکدیگر می باشند.

خدمت به عملی گفته می شود که شما در ازای دریافت وجه بابت آن به انجام آن کار می پردازید

این دو خط تعریف کوتاه و ساده پیش زمینه ما را برای تفاوت قائل شدن بین کالا یا خدمت آماده می سازد. با دقت بیشتر به تعاریف کالا یا خدمت می توانیم به اهمیت روش فروش هر یک از دیگری پی ببریم . برای مثال شما زمانی که در حال فروش یک کالا هستید می توانید ابعاد ، رنگ و وزن کالا را برای خریدار نمایان و یا مشخص کنید و خریدار نیز می تواند با توجه به آنچه که می بیند محاسبات خود را بر اساس قیمت کالا انجام دهد و کالا را خریداری نماید .

البته لازم به ذکر است که این موضوع به همین سادگی نیست.

اما برای فروش خدمات کار کمی مشکل تر است

شما برای فروش خدمات نه ابعاد مشخصی دارید و رنگی و ظاهر نمایانی که مشتری آن را ببیند. پس باید چه کنیم تا مشتری با خیال راحت خرید خود را نهایی نماید. و ما نیز متهم به کتمان حقایق درباره خدمات نباشیم.

قبل از هر چیز همیشه به یاد داشته باشید که فروش وقتی اتفاق می افتد که شما در قبال کالا یا خدمتی که به مشتری عرضه می کنید حتما وجهی دریافت نمایید . در علم فروش چیزی به نام فروش اعتباری وجود معنایی ندارد . اگر مشتری شما کالا یا خدمتی را دریافت کند و پرداخت وجه آن را به زمانی دیگر موکول نماید برای این مورد شما فروشی انجام نداده اید و نباید این مورد را در بیلان فروش خود لحاظ نمایید.

فروش کالا

  • حتما برای خدمت خود نامی برگزینید
    برای مثال پکیج زیبایی شماره ۱ یا هر نامی که مرتبط با خدمت شماست
  • چهارچوب و مرز مشخص نمایید
    برای ارائه خدمات حتما از مرز و چهارچوب برای تعریف آن خدمت استفاده نمایید . برای مثال بابت ۲۰ دقیقه خدمات لیزر مبلغ ۱۰۰ هزار تومان دریافت می شود . یا آرایش کامل صورت عروس ۵ میلیون تومان
  • حتما جزئیات را مورد توجه قرار دهید
    همیشه برای فروش خدمات خود جزئیات را مد نظر قرار دهید . این توجه شما برای مشتری بسیار حائز اهمیت می باشد و خدمات شما را ویژه تر جلوه می کند
  • برای خدمات خود رنگ و تصویر بسازید
    ساخت تصویر و رنگ برای خدمات سبب ایجاد یادآوری برای مشتریان می شود و آنها به راحتی خدمات شما را به یاد خواهند آورد . شما می توانید همراه با ارائه خدمت خود کارت یا هدیه ای به همراه آن به مشتری خود اعطا کنید . یک شاخه گل زرد یا بنفش می تواند نمایانگر و یادآور خدمت شما باشد
  • خدمات خود را قبل از فروش به صورت شفاف و مکتوب در قالب فاکتور یا قرارداد به مشتری ارائه دهید

چه طور و به راحتی بفروشیم؟

پس از طی کردن مراحل بالا شما نیمی  از یک فروش موفق را پشت سر گذاشته اید
حالا نوبت آن رسیده تا به راحتی و با چند قدم ساده مشتریان را جذب خدمات خود و آنان را مشتاق به خرید و پرداخت وجه نمایید.
تخفیف تیغ تیز فروش است  
این به شما و استراتژی کسب و کار شما بستگی دارد که تخفیف بدهید یا نه، ولی فراموش نکنید که تخفیف همانند تیغ بررانی است که هم می تواند جانی را نجات دهد و شما را در فروش موفق نماید و هم می تواند جانی را بگیرد و شما را از فروش موفق محروم نماید.
برخی اوقات تخفیف نشانه ضعف و برخی موافق نشان از سخاوت فروشنده است .اما توصیه اکید ما در این مقاله ارائه تخفیف به مشتری از خدماتی دیگر است و نه کسر کردن وجهی از مبلغ خدمت ارائه شده . برای مثال شما برای تخفیف ارائه خدمات عروس بهتر است استفاده رایگان از خدمات براشینگ و یا خدماتی مانند این را برای مدتی به عروس هدیه دهید و یا حتی با تعامل با آتلیه و یا گل فروشی هدیه ای از آن محل به عروس خود هدیه دهید.

نه ارزان و نه گران

قیمت گزاری یکی از فاکتور های مهم برای فروش خدمات است . شما باید قیمت و خدمت را در دوکفه ترازو قرار دهید . همیشه سعی کنید کفه خدمات کمی سنگین تر از قیمت باشد . یعنی ارزشی که به مشتری ارائه می کنید کمی با ارزشتر از مبلغ درخواستی شما باشد.

از نگاه مشتری ببینید

احتمالا کودکان خسته ای را که همراه والدین به خرید می روند دیده اید . این کودکان نه از پیاده روی خسته هستند و نه از زمانی که در بازار ها صرف شده . کافی است شما خود را هم قد کودک کنید . دنیایی که می بینید نه رنگی دارد و نه جزابیتی . شما مردمی را می بینید که آنها شما را به دلیل کوتاه شدن قدتان نمی بینند و توجهی به شما ندارند . شما قسمت پایین ویترین فروشگاهها را می بینید و چیز های دیگری که اصلا جذاب نیستند.
اکثر مواقع خدمتی که ما ارائه می دهیم مثل قسمت پایین ویترین فروشگاههاست . هیچ جذابیتی برای مشتری ندارد . سعی کنید یک بار در ماه خود را بعنوان مشتری جا بزنید و خدمات بگیرید . کاستی های کار خود را بدون تعصب بپذیرید و در صدد بهبود اوضاع برآید.

حق با مشتری است زیرا او خریدار است

یکی از دوستان که چند سالی است وب سایتی را برای جذب کمک های خیریه از سوی خیرین و پرداخت به مدد جویان و پروژه های خیریه تاسیس کرده داستان جالبی را نقل می کرد. او می گفت ما برای اینکه به ظاهر اکثر خیرین نمی خواهند نام و نشانشان فاش شود کمک های آنها را گم نام در سایت درج می کردیم . تا اینکه روزی یک ایمیل از سوی یکی از خیرین رسید و درخواست نمایش نامش را در سایت داشت . ما هم کلیدی برای نمایش و عدم نمایش نام خیرین طراحی کردیم و امروز ۹۰ درصد خرین خواستار نمایش نامشان هستند . اغلب اوقات چیزی که ما تصور می کنیم نیست ببینید مشتری از چه چیزی لذت می برد و برای چه چیزی حاضر است پول پرداخت کند و نه شما.

مشاور باشید نه فروشنده

داستان پسر جوان مکزیکی که در  روز اول کاری خود و از اولین مشتری خود ۱۰۰هزار دلار  دریافت کرده بود را می دانید؟ داستان جذابی که در اکثر کتب بازاریابی نقل شده راوی قصه جوانی است که برای کار به یکی از فروشگاههای وال مارت آمریکا مراجعه می کند و مدیر فروشگاه به او می گوید که اگر تا پایان امروز مجموع فروش تو به ۱۰ هزار دلار برسد تو در این فروشگاه استخدام می شوی . در پایان ساعت کاری او تنها با یک فاکتور به مبلغ صد هزار دلار فروش دست یافته بود وقتی که مدیر فروشگاه جویای چنین فروش حیرت انگیزی شده بود جواب جالبی را از جوان شنید . جوان در پاسخ گفته بود که وقتی مشتری برای خرید یک قرص سر درد به من مراجعه کرد من علت سر درد او را جویا شدم و او با شکایت از روزمرگی به دنبال قرص بود که من پیشنهاد یک ماهی گیری در آخر هفته را با لنسر به او دادم و او پذیرفت و بعد برای ماهیگیری بهتر پیشنهاد خرید قلاب و لوازم جانبی دیگر و در نهایت فروش یک قایق موتوری که او بتواند با آن به ماهیگیری برود و در نهایت بیش از صد هزار دلار به او فروختم

سعی کنید با مشاوره درست و دقیق در جایگاه یک مشاور باشید و نه یک فروشنده .زیرا اگر در همان لحظه فروشی صورت نپذیرد ولی شما بعنوان یک فرد مورد اعتماد همیشه در ذهن مشتری باقی خواهید ماند

مطالعه کنید و آموزش ببینید

همیشه و در همه حال برای بهتر شدن شرایط فروش خود مطالعه کنید . بیشتر درباره مردم بدانید و از مشتریان کمک بگیرید و همچین از کمک اساتید و مشاورین این حوزه نیز بهرمند شوید.

موفق و پیروز باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *